woensdag 25 november 2015

Ben weer op de radar & scheepsraad.

Scheepsblog van YOURI  41 26-11-2015
Vandaag was het dan zover. We zouden vandaag aankomen op Kaap Verde en iedereen zag er naar uit. Het was wel gewoon een schooldag, lekker leren terwijl je heen en weer gaat dus. Rond een uur of twaalf zagen we het wel beloofde land waar we alweer een paar dagen naar zaten te smachten.
Er moesten wel weer wat voorbereidingen getroffen worden. Alle zeilen moesten omlaag. Als je vaart zijn de zeilen zoals de schoener en de binnenkluiver niet zo moeilijk. Maar vandaag had ik de pech dat ik de fok naar beneden moest halen en inpakken terwijl het hard waaide. Toen het karwei eindelijk klaar was en we voor anker lagen, kregen we het leuke nieuws te horen dat we een grote schoonmaak hadden. Na het schoonmaken zouden we mogen zwemmen omdat we voor anker lagen. Na een paar uur hard zwoegen ging dit plan helaas niet door omdat we aan de kade zouden gaan liggen in plaats van voor anker. Het voordeel van dit nadeel was wel dat we geen ankerwacht zouden gaan hebben en we dus lekker veel konden gaan slapen. Maar er ging weer eens lekker veel mis tijdens het schoonmaken toen we aanlagen. De bel draaide daarom dus overuren. Nadat alles geregeld was ging de hele crew, behalve Pieter, mee met de taxichauffeur om daar thuis te gaan eten en om uit te gaan. Iedereen vermaakte zich prima en er was een varkenspoot voor ons waar iedereen van gesmikkeld heeft. Om tien uur ging er nog wel wat fout. Er werd overgegaan van de generator naar de accu, omdat we niet wisten dat er iets met de
accu(lader) aan de hand was. Binnen enkele minuten zaten we in de stress zonder stroom totdat Martin terug kwam om ons vervolgens te vertellen dat de generator gewoon aan moest blijven. Daarna kon iedereen met een gerust hart gaan slapen. Al met al was het een geslaagde dag. END 
De Regina Maris is weer te volgen op Marine Traffic. Ze lijken vandaag aan te komen op de Cape Verde!
Scheepsblog van SOPHIE,  De Scheepsraad 23-11-‘15 Aan boord is er veel vrijheid, maar natuurlijk zijn er ook regels waar iedereen zich aan moet houden. Als je vindt dat iemand de regels overtreedt, kun je hem of haar voor de scheepsraad dagen. De scheepsraad bestaat nu uit één stuurman, één docent en drie leerlingen. Ieder lid van de scheepsraad heeft evenveel inspraak, wat betekent dat de leerlingen meer invloed hebben dan de volwassenen. De scheepsraad heeft elke week op zaterdagavond na het avondeten zitting waarbij alle gedaagden van de afgelopen week aan de beurt komen.  Meestal zijn dit vier of vijf leerlingen die één voor één de stuurhut in geroepen worden. Eerst wordt er vertelt waarvoor je bent aan geklaagd, daarna mag je jezelf verdedigen of schuld bekennen. En uiteindelijk gaat de scheepsraad overleggen wat een gepaste straf is.
Zelf ben ik ook al voor de scheepsraad geweest, net als ongeveer een derde van de groep. Aan het begin vond ik het nog best spannend. Maar als je gewoon eerlijk je verhaal vertelt krijg je alleen een preek van Martin (de kapitein) en je straf te horen, waarna je weer mag gaan. En ondertussen proberen de huidige wacht en andere geïnteresseerden mee te luisteren en de beste strategie voor de gedaagden te verzinnen. Iedereen probeert zichzelf er onderuit te lullen, maar de scheepsraad is keihard en alle schuldigen worden eerlijk gestraft. END

Geen opmerkingen:

Een reactie posten