Scheepsblog van YOURI 41 26-11-2015
Vandaag was het dan zover. We zouden
vandaag aankomen op Kaap Verde en iedereen zag er naar uit. Het was wel gewoon
een schooldag, lekker leren terwijl je heen en weer gaat dus. Rond een uur of
twaalf zagen we het wel beloofde land waar we alweer een paar dagen naar zaten
te smachten.
Er moesten wel weer wat voorbereidingen
getroffen worden. Alle zeilen moesten omlaag. Als je vaart zijn de zeilen zoals
de schoener en de binnenkluiver niet zo moeilijk. Maar vandaag had ik de pech
dat ik de fok naar beneden moest halen en inpakken terwijl het hard waaide.
Toen het karwei eindelijk klaar was en we voor anker lagen, kregen we het leuke
nieuws te horen dat we een grote schoonmaak hadden. Na het schoonmaken zouden
we mogen zwemmen omdat we voor anker lagen. Na een paar uur hard zwoegen ging
dit plan helaas niet door omdat we aan de kade zouden gaan liggen in plaats van
voor anker. Het voordeel van dit nadeel was wel dat we geen ankerwacht zouden
gaan hebben en we dus lekker veel konden gaan slapen. Maar er ging weer eens
lekker veel mis tijdens het schoonmaken toen we aanlagen. De bel draaide daarom
dus overuren. Nadat alles geregeld was ging de hele crew, behalve Pieter, mee
met de taxichauffeur om daar thuis te gaan eten en om uit te gaan. Iedereen
vermaakte zich prima en er was een varkenspoot voor ons waar iedereen van
gesmikkeld heeft. Om tien uur ging er nog wel wat fout. Er werd overgegaan van
de generator naar de accu, omdat we niet wisten dat er iets met de
accu(lader) aan de hand was. Binnen
enkele minuten zaten we in de stress zonder stroom totdat Martin terug kwam om
ons vervolgens te vertellen dat de generator gewoon aan moest blijven. Daarna
kon iedereen met een gerust hart gaan slapen. Al met al was het een geslaagde
dag. END
De Regina Maris is weer te volgen op Marine Traffic. Ze lijken vandaag aan te komen op de Cape Verde!
Scheepsblog van SOPHIE, De Scheepsraad 23-11-‘15
Aan boord is er veel vrijheid, maar natuurlijk zijn er ook regels waar iedereen
zich aan moet houden. Als je vindt dat iemand de regels overtreedt, kun je hem
of haar voor de scheepsraad dagen. De scheepsraad bestaat nu uit één stuurman,
één docent en drie leerlingen. Ieder lid van de scheepsraad heeft evenveel
inspraak, wat betekent dat de leerlingen meer invloed hebben dan de
volwassenen. De scheepsraad heeft elke week op zaterdagavond na het avondeten
zitting waarbij alle gedaagden van de afgelopen week aan de beurt komen. Meestal zijn dit vier of vijf leerlingen die
één voor één de stuurhut in geroepen worden. Eerst wordt er vertelt waarvoor je
bent aan geklaagd, daarna mag je jezelf verdedigen of schuld bekennen. En
uiteindelijk gaat de scheepsraad overleggen wat een gepaste straf is.
Zelf ben ik ook al voor de scheepsraad
geweest, net als ongeveer een derde van de groep. Aan het begin vond ik het nog
best spannend. Maar als je gewoon eerlijk je verhaal vertelt krijg je alleen
een preek van Martin (de kapitein) en je straf te horen, waarna je weer mag
gaan. En ondertussen proberen de huidige wacht en andere geïnteresseerden mee
te luisteren en de beste strategie voor de gedaagden te verzinnen. Iedereen
probeert zichzelf er onderuit te lullen, maar de scheepsraad is keihard en alle
schuldigen worden eerlijk gestraft. END
Geen opmerkingen:
Een reactie posten